Prije dva tjedna, profesorica Divjak izrazila je nezadovoljstvo preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo za to kako nastava na fakultetima treba biti organizirana. Danas je na Facebook profilu objavila komentar koji započinje pitanjem "Kuda ide Sveučilište u Zagrebu?", u kojem oštro kritizira pismo rektora Borasa upućeno dekanicama i dekanima zagrebačkih visokoobrazovnih institucija. Njenu objavu prenosimo u cijelosti.
"Kuda ide Sveučilište u Zagrebu?
Krajnje je vrijeme za raspravu o kvaliteti obrazovanja i korištenje prilika za velike promjene na sveučilištima. Te prilike se ne smiju propustiti. To je moj zaključak jučerašnje rasprave na virtualnom panelu No. 1 – Online transformation of universities – having faced the challenges of the pandemic, are they prepared for the new normal? koji je organizirao EDEN - (najava je u objavi ispod). U panelu sam sudjelovala kao jedna od troje panelista. Oni koji jučer nisu mogli biti na panelu imaju priliku pogledati snimku, a i provjeriti koji paneli i teme slijede na stranicama EDEN-a.
U svjetlu te rasprave pročitala sam pismo rektora Sveučilišta u Zagrebu koje je poslao na sve sastavnice i koje je objavljeno na naslovnici mrežnih stranica Sveučilišta. Naime, jučer se probudio i rektorat Sveučilišta u Zagrebu te je sredinom rujna konačno poslao i pismo rektora dekanicama i dekanima Sveučilišta. Do sada se o novoj akademskoj \'vrlo izazovnoj godini\' rektor nije oglašavao.
Nakon zbrkanog uvoda, koji je valjda trebao biti motivirajući, slijedi važno priznanje. Naime, piše da je Sveučilište u Zagrebu sudjelovalo u donošenju dokumenta pod nazivom \'Preporuke za održavanje nastave na visokim učilištima u razdoblju pandemije…\' koji je HZJZ objavio 2. rujna 2020. (Rektor piše da su ga sastavnice primile prošli tjedan što upućuje da je jedan tjedan nestao iz kalendara.) Nije napisano tko je to \'mi\' sudjelovao u izradi Preporuka, ali sada barem imamo priznanje da je Sveučilište u Zagrebu (djelomični) krivac za proturječnosti iz Preporuka i neprobavljive metodičko-pedagoško-psihološko-didaktičke umotvorine iz tog dokumenta.
U dvoranu od 150 mjesta sada se može smjestiti 40 studenata
Naravno, Sveučilište u Zagrebu \'preferira \'klasični\' način izvođenja nastave jer ga smatra optimalnim za sve programe koju su akreditirani kao takvi studijski programi\'. Takva se besmislena formulacija pojavila i u spomenutim Preporukama bez da je ikome od autora palo na pamet da kad su ti programi bili akreditirani nije bilo pandemije niti epidemioloških mjera te da se u dvoranu od 150 mjesta moglo smjestiti 150 studenata, a danas jedva 40. Naime, u akreditacijskom postupku za nove studijske programe provjerava se i osiguravanje prostornih uvjeta. Danas većina studijskih programa ne bi dobila akreditaciju za \'klasični\' način izvođenja nastave budući da su na snazi epidemiološki uvjeti iz Preporuka. Stoga je pozivanje na akreditaciju kao razlog za izvođenje programa na \'klasični\' način besmislica.
Nakon još malo vrludanja, dolazi obrat u odnosu na ono što piše u Preporukama i u uvodnom dijelu pisma te naglašava da je za provedbu nastave moguće primijeniti više načina, a u slučaju potrebe moguće je imati i nastavu na daljinu u potpunosti.
To je slično stavovima koje sam iznijela u [Kratkom eseju] \'Kako organizirati nastavu na visokim učilištima?\' objavljenom 21. kolovoza 2020. na ovim stranicama, ali i odlukama većine fakulteta koji nisu čekali rektorovo pismo da krenu s pripremama nove akademske godine. Dakle, sva su tri modela izvođenja nastave prihvatljiva, posebnu pažnju treba obratiti na brucoše, vježbe i laboratoriji neka se izvode uživo, kvaliteta nastave ovisi o interakciji itd. Izgleda da su u rektoratu nešto naučili u posljednjih nekoliko tjedana, ali sada se postavlja pitanje kako da se istovremeno radi u skladu s ovim smjernicama rektora i Preporukama HZJZ-a te zašto se ovoliko dugo čekalo s \'obraćanjem\'.
S druge strane, nema niti riječi o tome što će Sveučilište u Zagrebu u sklopu svoje autonomije osigurati kao potporu sastavnicama, nastavnicima i studentima. Gdje je oprema, edukacija, strateško vođenje? Kako ćemo iskoristiti prilike za smislenu digitalnu transformaciju sveučilišta i za unapređenje kvalitete obrazovanja? Ili se to ne smije pitati da rektor nekoga od nas (ponovno) ne tuži?", napisala je bivša ministrica Divjak na svom FB profilu.
A.Z.
foto: arhiva, Darko Ba/MojFaks
foto: arhiva, Darko Ba/MojFaks