Mojfaks.hr u Vijesti

Facebook slavi 10. rođendan! Je li prestar?

Prije 10 godina kovrčavi, rumeni “anonimus”, tadašnji brucoš na Sveučilištu u Harvardu, osmislio je plan – dizajnirati stranicu koja bi iz temelja promijenila način na koji ljudi diljem svijeta komuniciraju jedni s drugima.

4. veljače 2014 15:15
Slika nije pronađena

Slika nije pronađena Foto: MojFaks

4. velječe 2004., Mark Zuckerberg pokrenuo je “The Facebook” – društvenu mrežu kojom je upravljao iz svoje sobe u dormu fakulteta, a njome su se služili studenti. 
Mreža se proširila poput požara i poharala američka sveučilišta, a od 2006. godine i šire kad je odlučio u korisnike uključiti i prijatelje, roditelje i bake i djedove koji su željeli ostati u kontaktu sa svojim sinovima, kćerima i unucima koji su se koristili ovom društvenom mrežom.

Od tada, Facebook je "progutao" 1,23 milijarde korisnika, od kojih čak 80% ne dolazi iz Sjeverne Amerike.

No, čini se da Facebook počinje pokazivati svoje godine. Ova mreža stari, a ne mislimo pritom samo na godine već i populaciju ljudi koja se njome sve češće koristi. Najveći porast zabilježen je upravo u populaciji osoba koje imaju više od 65 godina. Centar za istraživanje “Pew” u svom je Social Media Update-u za 2013. godinu objavio da Facebook danas koristi 45% ljudi starijih od 65, što je 10% više nego prošle godine (2012.).

Iako je i dalje mreža broj jedan za osobe između 18 i 29 (84% korisnika), ovaj se broj u 2013. smanjio. Ovaj trend napuštanja od strane mladih ljudi prvi su otkrili i prepoznali istraživači sa University College London, a tvrde da tinejdžeri u Londonu masovno napuštaju ovu mrežu. Obzirom da su se i njihovi roditelji pridružili korisničkoj mreži, osjećaju se posramljeno i odlaze, pretpostavlja profesor materijalne kulture Daniel Miller. Čini se da u tom dobnom rangu Facebook više nije cool.

Facebook se susreće sa sve žešćom konkurencijom. Mlađe osobe okreću se aplikacijama koje su doživjele boom u ovoj eri pametnih telefona. Snapchat, Twitter, Instagram, WhatsApp i ovotjedna novina – SocialRadar – bore se da postanu najbolje mreže za tinejdžere. Jednu od najopasnijih prijetnji Facebook je kupio za milijardu dolara. Radi se o Instagramu koji danas ima više od 150 milijuna korisnika.


Ovog tjedna Facebook je najavio novu aplikaciju – Paper – kojom će pokušati zadobiti odanost dijela publike koja voli čitati i dijeliti članke, vijesti i novine putem pametnih telefona što je teritorij na kojem se već etablirao Twitter.

Istraživači s Princetona imaju još i crnju projekciju o budućnosti “starog” Facebooka.  Predviđaju da će do 2017. godine 80% korisnika napustiti ovu mrežu, što nikako nije zaustavilo Facebook koji je ovog tjedna objavio da mu se zarada osmerostruko povećala. Kompanija je zaradila 1.7 milijardi dolara u proteklom kvartalu, čime je vrijednost kojom raspolaže prvotni osnivač porasla na 33,8 milijardi dolara.

Za sad se čini da Zuckerberg nije pogriješio što je 2006. godine odbio ponudu Yahoo-a da ovu mrežu otkupi za milijardu dolara. Tada je imala samo dvije godine i “samo” 12 milijuna korisnika. U domeni društvenih mreža, priča koju treba imati na umu je ona o MySpace-u kojeg je News Corp 2005. godine kupio za 580 dolara, a šest godina kasnije prodao za 35 milijuna. U virtualnom prostoru jednan klik može promijeniti sve.

L.B.

Još vijesti