V.K. u Akademska četvrt

Divjak bez milosti o ministrovoj odluci o nastavi: 'Traži povratak u predavaonice, a ne zna kako ni zašto...'

Kako nastavlja, smatra da u Ministarstvu znanosti i obrazovanja onih koji su i znali nešto o visokom obrazovanju, više nema.

31. kolovoza 2021 11:47
Slika nije pronađena

Slika nije pronađena Foto: MojFaks

Lučer smo objavili vijest o dopisu i preporukama za nastavu ove jeseni koje je ministar obrazovanja Fuchs poslao svim visokim učilištima u kojemu piše kako je potrebno nastavu fizički vratiti u predavaonice. Oni fakulteti koji ipak žele nastaviti na daljinu, to mogu učiniti putem zahtjeva koji im se mora odobriti.

Bivša ministrica znnaosti i obrazovanja, profesorica na FOI-iju Blaženka Divjak također je pročitala ministrov dopis i izrazila svoje iskreno mišljenje osvemu što u njemu ne valja. Kako kaže odmah na samom početku, Ministar želi vratiti nastavu "samo klasično, ali nije spomenuo kako i ne zna zašto".


Kako piše u svom Facebooku statusu, Divjak smatra da trenutno u Ministarstvu nema nikoga tko bi znao nešto o visokom obrazovanju.


"Svi koji su išta znali pobjegli iz ovog ministarstva"


>>>Iz MZO-a smatraju: Dosta je bilo online nastave – od jeseni ipak SVI uživo?! Na daljinu samo uz poseban zahtjev...<<<


"Jasno mi je da su svi koji su nešto znali o visokom obrazovanju iz MZO-a pobjegli u posljednjih godinu dana, te da tamo sada nema nikoga od dužnosnika i više pozicioniranih službenika koji o tom sustavu išta suvislo znaju. Tako da praktički nije imao tko ministru pripremiti ovaj dopis, ali ovo pokazuje i potpuni nedostatak vizije ministra i Vlade vezano uz visoko obrazovanje u ovoj fazi borbe protiv pandemije kao i u okviru razvoja kompetencija za 21. stoljeće", poručuje bivša ministrica.


Svoju tezu obrazlaže u nekoliko točaka, a smatra da je ministrova rečenica o prelasku nastave u posljednjih godinu i pol u virtualni svijet jedna od rijetkih istinitih tvrdnji u dopisu.

Divjak nadalje kritizira ministrovu sintagmu "dopisno-elektroničkog oblika" nastave, za koji kaže da ga nikad prije nije čula i smatra ga birokratskim izrazom "koji pokazuje i stanje svijesti autora vezano uz upotrebe suvremenih tehnologija u obrazovanju, ali da kvaliteta nastavnog procesa nije bila u skladu s akreditiranim programima."


>>>Povratak u klupe siguran za studente OVOG zagrebačkog fakulteta: Pozvali na cijepljenje sve koji to nisu dosad napravili<<<


"Štoviše, naše resorno ministarstvo 'misli' da je bila loša. Samo tako, bez diferencijacije na one koji su to napravili na svjetskoj razini, prozivanja 'lijenih' koji se nisu potrudili ili isticanja vrijednosti digitalne transformacije visokih učilišta u kontekst razvoja", piše Divjak.


"Kao da su studenti inače živjeli i učili u rajskome vrtu..."


Druga točka odnosi se na "uobičajenu mantru kako je studentima teško i da virtualni oblik nastave negativno utječe na mentalno zdravlje studenata. Kao da su studenti inače učili i živjeli u rajskom vrtu bez virtualnog svijeta", smatra profesorica.

Studenti nisu bili izloženi radijaciji u Černobilu, već virtualnoj nastavi


Nadalje, bivša ministrica osvrnula se i na konstataciju "da su pojedine generacije studenata dosegnule maksimalni moguće izlaganje virtualnoj nastavi."

"Komentira jedan moj kolega da ovo zvuči kao da smo ih izložili radijaciji u Černobilu, a ne da smo tako štitili njihovo i svoje zdravlje i da je dobar dio nas uložio velike napore da osigura kvalitetnu nastavu, pa iako i u virtualnom obliku. S druge strane, baš će ti naši studenti cijeli život raditi i živjeti i u virtualnom okruženju, pa trebaju i za to razvijati kompetencije. Međutim, toga nema u dopisu", kaže.


>>>Posljednje 2 godine školovanja 'izgubljene': Udarac na obrazovanje u Hrvatskoj nenadoknadiv?<<<


Prolazeći nadalje kroz dopis, Divjak smatra da se nakon priče o mentalnom zdravlju studenata kreće u prijetnje.
 
"Nakon toga dolazi prijetnja, ako nemamo akreditirane online studije ne smijemo više izvoditi online nastavu nego samo klasični kontaktni oblik nastave u sljedećoj akademskoj godini, jer to online nastava nije u skladu sa zakonima. To je naravno bez veze jer je baš MZO i cijela Vlada u protekle dvije školske i akademske godine preporučivala ili čak naređivala online nastavu jer se radilo o pandemiji pa je za to postojao temelj kako u Hrvatskoj tako i u cijelom svijetu. Taj pozamašni odlomak je očito napisao netko blizak AZVO-u, ali bez razumijevanja šireg okvira", smatra Divjak.


Trebaju li se i kako poštivati epidemiološke mjere?


Od ostatka dopisa, profesorica kritizira nerazrađenu strategiju o načinima na koja će visoka učilišta poštivati epidemiološke mjere i trebaju li se uopće poštivati, pa tako navodi primjer ako fakultet ima predavaonicu sa 180 mjesta u koju se treba smjestiti 180 studenata, poštivanje mjera neće biti moguće. Također, Divjak primjećuje da se u spornom dopisu niti jednom nije pozvalo ni studente ni profesore ni zaposlenike na cijepljenje, a nije se ukazalo niti na nužnost da se odluke o cijepljenju donose na temelju znanstveno provjerenih činjenica, a ne na temelju pseudoznanstvenih parola koje se šire.


>>>Odluka o nastavi stiže 'na vrijeme'? Evo što ova 3 hrvatska sveučilišta studentima najavljuju za ovu jesen<<<


Divjak svoj status ipak završava u pozitivnome tonu, pa tako spominje da se neki fakulteti pripremaju za hibridnu nastavu, za koje smatra da "će se nekako izvući" jer, kako kaže, "ovo što je došlo od ministra je površno, neutemeljeno na istraživanjima i znanstvenim spoznajama, bez jasnoga plana i osiguravanja potpore, pa stoga i neprovedivo", smatra Divjak.


"Barem u sadašnjim okolnostima, osim ako netko ne odluči na temelju znanstvenih pokazatelja da je od 1.10. 2021. pandemija gotova", kaže za kraj.

Još vijesti