Redovi, čekanja, "pad" sustava – sve zbog jednog, još uvijek nejasnog problema, zbog kojeg studentima nova akademska godina nije prošla onako kako su očekivali.
Svi se pitaju samo jedno, a to je kada će se napokon riješiti problem velikih gužvi i čekanja u zagrebačkim menzama. No, brzo i adekvatno rješenje još uvijek nije na vidiku.
Podsjetimo, tijekom posljednja dva tjedna, studenti su suočeni sa sustavnim problemom zagrebačkih menzi, a to su velike gužve i duga čekanja na red. Ponavlja se slična, a možda i gora situacija nego proljetos kada su ovakve gužve bile česte. Tada je glavni razlog ovog problema bila implementacija novog sustava naplaćivanja u realnom vremenu (online) i uvođenja Weapay aplikacije koja studentima omogućava beskontaktno plaćanje.
Gužve su česte gotovo u svim zagrebačkim menzama, a pogotovo u onima koje su u sklopu studentskih domova. Tamo je situacija možda i najgora jer mnogi studenti koji žive u domu često odustanu od ručka ili večere jer nemaju vremena čekati gotovo sat vremena u redu.
Osim dugih redova, dogodilo se i potpuno zakazivanje sustava naplate.
Pad sustava na Cvjetnom
Krah sustava dogodio se 18. listopada u SN-u ''Cvjetno naselje'' gdje je menza za večeru radila čak i nakon 22 sata, iako je njeno službeno vrijeme do 21 sat. Zbog pada sustava "tete" na blagajni nisu mogle unijeti artikle koje su studenti odabrali za večeru niti izdati račun, već su to morale pisati na male papiriće.
Što je najgore, studenti koji su se našli tamo u to vrijeme su morali ostaviti svoje iksice u menzi i pokupiti ih sutradan kako bi im tete mogle skinuti iznose s njih koje su potrošili večer prije.
Sve veći redovi i u drugim menzama
Gužve su sve češće i u najmanjem zagrebačkom domu na Lašćini. Tamo stanuje otprilike 500-tinjak studenata, a i njihova menza je u sve većim i češćim gužvama i redovima.
Zbog toga smo ponovo kontaktirali ravnatelja studentskog centra, Mirka Bošnjaka, koji je naveo kako za sada nemaju rješenje, ali rade na detekciji problema.
"Razumijemo da poteškoće u radu središnjeg poslužitelja studentske prehrane uzrokuju probleme svima uključenima u realizaciju studentskog standarda i još jednom napominjemo da ulažemo očekivane napore u cilju rješavanja ovoga stanja", govori Bošnjak za MojFaks.
Međutim, njihovi timovi koji se bave sistemskim održavanjem i izgradnjom i održavanjem aplikacija zasad imaju poteškoća u pronalasku direktne korelacije između pojedinih događaja i preopterećenja poslužitelja.
Problem sa serverom SRCA?
No, kako napominju u odgovoru iz Ureda ravnatelja zagrebačkog SC-a, ne tiču se ove okolnosti samo Studentskog centra u Zagrebu, nego i Sveučilišnog računarskog centra, SRCA.
Servere preko kojih se obavlja kompletan dio plaćanja u menzama oni održavaju, a kako navodi Bošnjak, kada dođe do problema i pada sustava, oni ne mogu provjeriti gdje nastaje problem.
"Prilikom dojave problema djelatnici Informatičkog odjela (koji pružaju podršku praktično od 06-22 i vikendom) mogu provjeriti ispravnost rada kase (da li se neki drugi programi pokreću normalno, rade li čitač kartica i pisač), ima li kasa pristup internetu i sl., ali ne možemo provjeriti je li aplikacija ima problem u radu i je li su serveri SRCA i porezne dostupni", napominje Bošnjak.
Online način rada nije pogodan za ove blagajne?!
Kako nam govori dalje, na nekoliko sastanaka na kojima je bio prisutan u vezi nove aplikacije upozoravao je na potencijalne probleme online načina rada.
"Online način rada, koji je propisalo Ministarstvo, nije pogodan za rad ISSP blagajni zbog velikog broja elemenata koji moraju biti zadovoljeni da bi sustav radio (interna oprema – kasa, pisač, program za naplatu, interna mreža, vanjska mreža, pristup serverima porezne i SRCE-a, električna energija u svim segmentima mreže…) pri čemu neispravnost bilo kojeg dijela sustava rezultira nemogućnošću rada. Osim toga i online dohvat podatak sigurno usporava i rad aplikacije", nabraja.
Ukoliko je samo jedan od elemenata problem, sustav ne radi. Dodaje i da su ponudili rješenje. "To je implementacija offline načina rada u takvim slučajevima jer će tada lokalno spremljeni računi biti prihvaćeni i obrađeni, u slučaju nedostupnosti centralnog sustava", odgovara ravnatelj nadležnog SC-a.
O ovom problemu smo uputili upit i SRCU iz kojega nam javljaju da "odgovor nije u njihovoj nadležnosti".
Podsjećamo, međutim, da su nam proljetos ponudili odgovor na slična pitanja o gužvama i problemima sustava naplate, uz obećanje da će se gužve i slični "padovi" sustava riješiti do svibnja tekuće kalendarske godine, koji je odavno iza nas. Štoviše, ostao je u prošloj akademskoj godini.