
Mnogi mladi jedva čekaju da napune 18 godina kako bi mogli položiti vozački. Samostalno voziti auto je poseban osjećaj slobode i neovisnosti kojeg svi tinejdžeri priželjkuju. Međutim, tinejdžeri u Švedskoj ne moraju čekati da postanu punoljetni.
Evelina Christiansen je 15-godišnjakinja koja već vozi BMW u Švedskoj, gdje maloljetnici smiju voziti bilo koji automobil.
Vozilo ne smije voziti brže od 30 kilometara na sat
Propis star gotovo jedno stoljeće dopušta djeci od 15 i više godina da voze bez odgovarajuće vozačke dozvole, pod uvjetom da je vozilo preinačeno tako da ima najveću brzinu od 30 kilometara na sat. Ovakva vozila, „A-traktor“ kategorije, kako ih nazivaju, su postala vrlo popularna posljednjih godina u Švedskoj, a vlasti se brinu zbog povećanja prometnih nesreća.
„Dobila sam ga prije godinu dana, u travnju, za rođendan“, kaže Evelina ponosno za AFP ispred svog tamnoplavog BMW-a serije 5 na prilazu obiteljske kuće u južnom predgrađu Stockholma.
Poklon je bila posebna nagrada za njezin uspjeh u školi.
Djeca sama voze Porschee
Dok se tinejdžeri drugdje moraju zadovoljiti mopedom ili skuterom dok ne dobiju vozačku dozvolu, mladi Šveđani mogu koristiti gotovo svako vozilo koje ima ograničenu najveću brzinu. U bogatim predgrađima Stockholma djeca se redovito viđaju kako sami voze Porsche Cayenne.
„Obično ga koristim kad idem u školu ili se nađem s prijateljima“, kaže Evelina.
Stražnje sjedalo mora biti uklonjeno
Za „A-traktor“ obavezni su trokutasti znak upozorenja straga za sporo vozilo i kuka za vuču prikolice. Stražnje sjedalo također mora biti uklonjeno, tako da mogu voziti samo vozača i jednog putnika.
Sve što je potrebno je jednostavna dozvola za moped koju mogu dobiti s 15 godina ili dozvola za traktor koju mogu dobiti sa 16.
Iako su vozila „A-traktor“ kategorije bila karakteristična za ruralna područja, sve više ih dobivaju i gradska djeca, a broj registriranih „A-traktora“ udvostručio na 50.000 u samo dvije i pol godine, u zemlji od 10,3 milijuna stanovnika.
Bilježi se i povećani broj nesreća
Nakon porasta novih registracija od 2020., osiguravatelji i policija izrazili su zabrinutost zbog više od peterostrukog povećanja nesreća u kojima su sudjelovali „A-traktori“ u pet godina.
Broj ozljeda premašio je 200 godišnje, a samo u 2022. zabilježena su četiri smrtna slučaja. Švedska uprava za promet nedavno je predložila da, kao i kod običnih automobila, nošenje sigurnosnih pojaseva i korištenje zimskih guma postanu obvezni.
Izvor: AFP