V.F. u Nakon predavanja

Profesori su pristrani!? Istraživanje pokazalo da daju bolje ocjene djevojkama, čak i ako znaju manje nego dečki

Mišljenje da škola bolje ide djevojčicama možda je utemeljena na pristranosti nastavnika.

20. listopada 2022 14:01
Dvije djevojke pokazuju odličnu ocjenu iz testa

Dvije djevojke pokazuju odličnu ocjenu iz testa Foto: Vitalii Stock via Shutterstock

Nerijetko se smatra kako djevojčicama bolje ide u školi, uglavnom zato jer često imaju bolje ocjene od vršnjaka dječaka. Međutim, novo je istraživanje pokazalo kako djevojčice ipak nisu darovitije od dječaka kada je riječ o školskim obavezama, nego bolje ocjene dobivaju zbog pristranosti nastavnika.

Rezultati studije talijanskih znanstvenika otkrili su da dječaci u matematici postižu bolje ocjene od djevojčica kad se rezultati ispita ocjenjuju neovisno i anonimno dok djevojčice dobivaju bolje ocjene iz jezičnih testova.

Međutim, kada učitelji ocjenjuju vlastiti razred, to se mijenja, a djevojke prolaze bolje od dječaka i u matematici i na jezičnim testovima.

Postoji trend boljeg ocjenjivanja djevojaka

U testovima ocjenjivanim od jedan do 10, prosječna ocjena za djevojčice bila je 6,3, dok su dječaci imali prosječnu ocjenu 5,9. U Italiji je prolazna ocjena šest, što znači da su dječaci bili ispod crte prolaznosti.

"Rezultati gotovo 40.000 testova učenika starosti od 15 i 16 godina otkrivaju da postoji sustavni trend davanja viših ocjena djevojkama", tvrde znanstvenici sa Sveučilišta u Trentu.

U Engleskoj su u akademskoj godini 2021./2022. djevojčice bile bolje od dječaka u matematici, pri čemu je 60 posto djevojčica dobilo najmanje peticu, u usporedbi s 58 posto dječaka.

Znanstvenici koji stoje iza istraživanja kažu da bi razlog povećanja ocjena za djevojčice mogao biti niz čimbenika, uključujući nastavnike koji preferiraju njihovo ponašanje.

"Ženski" obrasci ponašanja kao ključ boljih ocjena

"Škola i učionica su okruženja koja bi se doista mogla prilagoditi tradicionalno ženskom ponašanju", pišu znanstvenici u svom radu objavljenome u časopisu British Journal of Sociology of Education. "Učenice bi mogle usvojiti takva stvarna ponašanja tijekom nastave, uključujući preciznost, red, skromnost i blagost, koja nadilaze akademski uspjeh pojedinaca, ali koje nastavnici mogu visoko nagraditi u smislu ocjena."

To znači da učitelji često percipiraju učenice kao mirnije, savjesnije i tiše pa im na osnovu te percepcije daju i bolje ocjene.

S druge strane, stereotip koji se često pripisuje dječacima, ali i muškom spolu općenito je da su glasniji, nepouzdaniji i neuredniji nego osobe ženskog spola. Iako to nema izravne veze s izražavanjem znanja, prema ovom istraživanju, učitelji će svejedno percipirati djevojčice kao bolje učenike od dječaka.

Izbjegavanje stereotipa da djevojčicama "ne leži" matematika

Druge teorije o univerzalnom povećanju ocjena koje učitelji daju djevojčicama u matematici je da se pomogne ohrabriti djevojčice i smanjiti predrasude da osobama ženskog spola "teški" predmeti, poput matematike, baš i "ne leže".

"Moguće objašnjenje zašto su učitelji velikodušniji u ocjenjivanju učenica moglo bi biti da učitelji žele izbjeći moguću diskriminaciju djevojčica kao skupine stigmatizirane sposobnostima", pišu autori. "Stoga učitelji mogu djevojčicama davati previsoke ocjene isto kao što ponekad daju previsoke ocjene učenicima koji su stranci, kako bi izbjegli stereotipe."

"Postoji snažna korelacija između viših ocjena i poželjnih obrazovnih ishoda, kao što je upis na dobre fakultete ili manja vjerojatnost napuštanja škole", kaže znanstvenica Ilaria Lievore, doktorica sociologije. "Slijedom toga, više ocjene su također povezane s drugim ishodima, kao što su veća primanja, bolji posao ili čak veće zadovoljstvo životom", dodala je.

vezano Studentice ispred faksa Vijesti Mađarska vlada upozorava djevojke: 'Nećete naći muževe ako će vas biti sve više na fakultetima'

vezano Slika nije pronađena Nakon predavanja Stanodavci preferiraju studentice, ali ne bilo kojih fakulteta: 'Radije biram STEM nego ekonomiju, pravo i druge 'lakše' fakultete'

vezano Slika nije pronađena Vijesti Girl power: Na ovom fakultetu dekanovu nagradu dobile SAMO djevojke

Još vijesti