L.B. u Nakon predavanja

Sve manje interesa za autoškole: Jesu li mladi izgubili volju da sjednu za volan?

Za mnoge je ideal slobode koji vam pruža besciljna vožnja nepoznatim krajobrazom bila dovoljan motiv da upišu autoškolu. No, ovaj obred prijelaza, čini se, sve je manje privlačan mladima.

29. studenog 2022 10:56
Vožnja u osobnom automobilu.

Vožnja u osobnom automobilu. Foto: BalanceFormCreative via Shutterstock

Činjenica je da vam nakon što položite sve ispite u autoškoli, kao i vožnju, treba rutina svakodnevnog korištenja automobila da biste se zbilja „opustili” u vožnji. Tih 30-ak sati koje ćete odvoziti u atoškoli, pod budnim okom instruktora, većini polaznika nije dovoljno da osjete sigurnost za volanom i steknu rutinu vožnje gradom, posebice ako se svakodnevno moraju kretati najfrekventnijim prometnicama i militi u gužvi.

Ukoliko stanujete blizu posla ili u centru grada, ili jednostavno na raspolaganju imate dovoljno dobro organiziran javni prijevoz, potreba za automobilom dodatno se umanjuje. Tu treba ubrojati i trošak održavanja automobila, registracije, ali i goriva koje je sve skuplje.

Čini se da su ovo sve razlozi zbog kojih mladi, barem u Velikoj Britaniji, sve rjeđe odlučuju sjesti za volan, iako je ovo nekada bio svojevrsni ritual prijelaza iz adolescencije i tinejdžerske dobi u „odraslost“.

Javni prijevoz je bolji?

“Iskreno govoreći, nikad me nije zanimala vožnja“, kazala je za Telegraph 20-godišnja Isabelle Grant. „Vožnja je gubitak vremena jer ne možete paralelno raditi ništa drugo“, smatra.

Ova djevojka svakodnevno koristi javni prijevoz, autobus i podzemnu željeznicu, kako bi došla do posla. Kaže da si ne može priuštiti električni automobil, koji joj je jedina ekološki prihvatljiva opcija. „Još jedan razlog je što nemam koncentracije za vožnju. U javnom prijevozu se opustim ili čitam“, pojašnjava Grant.

I njen brat Daniel, 24-godišnji grafički dizajner, ne vozi iako ga automobili privlače od djetinjstva. No, nikada nije položio vozački ispit. „Trošak autoškole, zatim održavanja i osiguranja, glavni su razlozi zašto nisam učio voziti“, pojašnjava. Također, s obzirom da stanuje u predgrađu Londona i svakodnevno na posao putuje u centra grada, ideja da vozi postaje neprivlačna zbog velikih gužvi.

Što se statistike tiče, ona je u padu u odnosu na 2020. godinu. Naime, mladih vozača do 25 godina u ožujku prošle godine bilo je 2,97 milijuna, što je pad u odnosu na 3,32 milijuna u istom mjesecu 2020. godine.

“Mislim da postoji trend stjecanja vozačke dozvole kasnije u životu. Sve više mladih ostaje u obrazovnom sistemu dulje, plus niske plaće i otplaćivanje studentskih zajmova i kredita također su važni faktori koji utječu na odlaganje polaganja vozačkog ispita. No, s vremenom većina mladih odseli u predgrađa pa automobil postane nužnost za odlazak na posao i obiteljski život“, pojašnjava Neil Greg iz IAM RoadSmart, dobrotvorne organizacije posvećene unapređivanju standarda vožnje automobila i motocikala te povećanju sigurnosti u prometu.

Pandemija negativno utjecala na polaganje „vozačkog”

I pandemija je utjecala na poželjnost vozačke dozvole među mladima. Prema podacima britanskog Ministarstva prometa, 5909 20-godišnjaka polagalo je praktični test 2020. godine, u usporedbi s čak 18.407 koji su to isto napravili samo godinu dana ranije.

No, između travnja 2021. i ovog ožujka, nakon pandemije, brojka je „skočila“ na 22.759 što u nekim dijelovima zemlje uzrokuje duge liste čekanja za polaganje vozačkog ispita. Kandidati ponekad čekaju i do šest mjeseci.

No, ovaj spojevrsni „boom” nakon pandemije ne odnosi se samo na mlade, već i osobe starije od 50 koje ponovo žele naučiti voziti.

izvor: telegraph.co.uk