Nova Studio u Postani student

Karijera iz snova: 9 stvari koje moraš znati ako želiš pomicati granice u hrvatskom turizmu

Uz sunce i more ili rijeke, planine i ravnice karijera u turizmu u Hrvatskoj privlačna je mladim ljudima.

2. kolovoza 2022 13:15
Karijera u turizmu privlačna je mladima.

Karijera u turizmu privlačna je mladima. Foto: Getty Images

Otkrivamo što takva karijera zapravo podrazumijeva, kako se educirati želite li uspjeti i pomicati granice i gdje vas sve obrazovanje može pozicionirati u jednoj od najuspješnijih gospodarskih grana Hrvatske.

Nedostatak radnika u turizmu ne odnosi se samo na kuhare, konobare i recepcionare, o čemu stalno slušamo u hrvatskim medijima. U Hrvatskoj također nedostaje visokoobrazovanih mladih ljudi koji bi se mogli suočiti s izazovima turističkog gospodarstva. Iako u osnovnoškolskom i srednjoškolskom obrazovanju nedostaje edukacija potrebna za primjenu rješenja koja bi Hrvatsku razvijala prema naprijed, postoje studiji koji su tome izrazito posvećeni. Njihovi studenti po završetku studija imaju već stečenu praksu, pa i onu međunarodnu, znaju kako funkcionira turističko tržište i čak ih je odmah nakon završetka studija 97 posto zaposlenih. Kako postati jedan od njih i što hrvatskom turizmu treba?

1. U ugostiteljstvu nedostaje radnika, ali i menadžera

Sigurno ste čuli da u turizmu nedostaje kuhara i konobara, ali manje je poznata činjenica da u hrvatskom turizmu nedostaju visokoobrazovani stručnjaci koji sa svojih poslovnih pozicija mogu mijenjati lice jedne od najvažnijih gospodarskih grana Hrvatske. Riječ je o pozicijama s kojih se upravlja destinacijama i turističkim tvrtkama i s kojih je moguće postići potreban kvalitativni iskorak u hrvatskom turizmu. Želiš li promjene na ovim područjima, edukacija je nužna.

2. Zašto je važno biti obrazovan djelatnik u turizmu?

Kako bi se u turističkom svijetu postigle kvalitetne promjene, važno je biti visokoobrazovani stručnjak. Na visokim pozicijama u turizmu osoba se suočava s brojnim izazovima koje Hrvatska mora naučiti rješavati. Jedan od velikih problema je i zadržavanje sezonskih radnika te pojednostavljivanje i ubrzanje procesa uvoza djelatnika u turizmu. Važno je poznavati alate kojima će jačati suradnja s državom, konkretnija suradnja s poslodavcima i sindikatima, a spominje se i izrada strategi je za kompletno gospodarstvo koja bi adresirala pitanje izazova u turističkom gospodarstvu. Ovakve promjene kreću od visokoobrazovnog kadra.

3. Nauči koje su najjače i najslabije karike turizma

Tijekom obrazovanja u turizmu u Hrvatskoj susretat ćete se s brojnim saznanjima. Promatrat ćete koje su najjače i najslabije karike hrvatskog turizma i prema tome odučiti kojim se problemima u karijeri želite baviti. Ovo je karijera u kojoj možete birati hoćete li sliku hrvatskog turizma mijenjati uz more i sunce, na kontinentu ili pak u planinama. Kako bi Hrvatska ostala među najkonkurentnijim destinacijama, važno je razumjeti što od turizma traže mladi ljudi, kako godišnje odmore žele provoditi strani turisti koji traže luksuz, a što je važno domaćim turistima i na Jadranu i na kontinentu.

4. Razmisli što želiš promijeniti u turizmu

Teško se u turizmu baviti baš svim segmentima. Odlučite li se za tu karijeru, važno je odabrati smjer i područja kojima ćete posvetiti najviše pozornosti. Konstantna istraživanja u određenom području, skupljanje znanja na primjerima iz drugih zemlja i pokušaji provedbe pozitivnih praksi te posljedično i rezultati mogu vas plasirati u sam vrh upravljanja promjenama u turizmu.

5. Gdje se educirati?

Jedna od visokoobrazovnih institucija u Hrvatskoj koja pruža sva potrebna znanja za promjene u turizmu je Edward Bernays University College. To je hrvatsko visoko učilište koje izvodi programski, sadržajno i metodološki najinovativnije studijske programe u ovom dijelu Europe iz područja komunikacija i turizma te programe cjeloživotnog obrazovanja. Preddiplomski stručni studij Menadžment i marketing turističke destinacije te specijalistički diplomski stručni studij Upravljanje doživljajem u turizmu – izvode se u bliskoj suradnji s brojnim partnerima iz turističkog gospodarstva te osiguravaju nužan spoj teorijske nastave i stručne prakse već od prve godine studija. Kroz terenske nastave, studijske posjete i stručnu praksu u Bernaysovim partnerskim organizacijama studenti već na samom početku studija iskustveno prolaze kroz cijeli edukacijski proces te se pripremaju za rad u realnom sektoru.

6. Kako će ti pomoći stručna praksa u inozemstvu?

Primjeri bolje prakse traže se u zemljama koje su najveća konkurencija hrvatskom turizmu. Hrvatska se po prirodnim ljepotama svrstava u sam vrh, ali za uspješni turizam to nije dovoljno. Turizam se bazira na ljudima i važno je, osim primjenjivanja dobrih praksi u drugim državama, osobno upoznavati kulture i način življenja onih turista koji u Hrvatsku dolaze. Također, važno je misliti na domaće turiste i Hrvatska kao top destinacija mora zadovoljavati cijeli niz kriterija za različite profile gostiju. Stručnom inozemnom praksom, koju u sklopu svojeg studija nudi i Bernays, studenti imaju priliku vidjeti kako su stvari posložene u nekim drugim državama. Za implementaciju takvih primjera potrebna je edukacija koju će ovaj studij pružiti.

Primjerice, u Hrvatskoj nedostaju destinacije čije su upravljanje drugi prepoznali kao "održivo" za buduće generacije. Upravo je zbog toga Green Destinations, vodeća svjetska organizacija za certificiranje destinacija, postala Bernaysov partner i time Bernaysovi studenti mogu svoje praktično znanje stjecati kroz učenje njihovih praksi, koje primjenjuju u više od 200 destinacija u svijetu. Bernays je sklopio i važna globalna partnerstva – s jednom od najistaknutijih hotelskih konzultantskih kuća sa sjedištem u Italiji, Hotel Klinik, koja savjetuje više od 120 hotela te nudi strateške konzultantske usluge i usluge marketinga za hotele, hotelijere i investitore. To je jedan od partnera u kojem će Bernaysovi studenti od ove godine stjecati međunarodno praktično iskustvo.

7. Na kojim je poljima poboljšanje najnužnije?

Biti vrhunski menadžer u turizmu moguće je u gotovo svim segmentima turizma. Sada je možda jedan od glavnih problema u Hrvatskoj masovni turizam, koji očekuje korjenite promjene. Cijeli svijet sve se više i više približava individualiziranom pristupu gostu i tome promjene u Hrvatskoj trebaju težiti. Kako brendirati Hrvatsku kao zemlju koja će zadovoljiti specifične potrebe različitih gostiju, koji način komunikacije odabrati, kako posložiti ekonomiju doživljaja – sve su to znanja koja su potrebna onima koji žele ostvariti pomake.

8. Kako Hrvatsku učiniti zemljom koju turisti posjećuju tijekom cijele godine?

Jedan od golemih izazova hrvatskog turizma je i produženje sezone, odnosno stvaranje sadržaja koji će turiste privlačiti u Hrvatsku tijekom cijele godine. Imamo more i možemo reći da se taj potencijal dobro iskorištava, ali turizam u Hrvatskoj treba se odvijati u svim mjesecima u godini i na čitavom njezinu teritoriju – jer potencijala itekako ima. Kako to postići, također je jedna od vještina koju možete savladati obrazovanjem, vizijom te upornošću.

9. Kako podići konkurentnost Hrvatske na ljestvici popularnih turističkih zemalja?

Konstantno obrazovanje, proučavanje primjera iz drugih zemalja i osluškivanje vlastitih gostiju dobar su recept za pozicioniranje Hrvatske kao top turističke zemlje. Kako bi autohtoni turizam, na kojem Hrvatska počiva, mogao rasti, važno je da se domaći ljudi obrazuju, da znaju koje su jake, a koje slabe strane turizma i kako ih unapređivati. Edukacija o turizmu trebala bi početi još u osnovnoj školi, međutim ona u standardnom obrazovnom sustavu nije dovoljno zastupljena. Na Bernaysu studenti uče kroz terensku nastavu, motivirani su i osigurano im je brže i kvalitetnije učenje, a poslodavci dobivaju mlade ljude s praktičnim iskustvom koji već imaju iskustvo suradnje s lokalnom, nacionalnom i međunarodnom zajednicom te stvarnim dionicima u turističkom gospodarstvu.

Nova StudioSadržaj je napravljen u produkciji Nova Studija, native tima Nove TV, u suradnji s partnerom Edward Bernays University College po najvišim profesionalnim standardima.