Vodič za brucoše

Post-fakultetska depresija 'pokosi' velik broj mladih: Osjećaju se prazno, izgubljeno i tužno

MojFaks | Nakon predavanja, 26.07.2021., Autor: Vanessa K.



Pandemija je jako utjecala na mentalno zdravlje mladih.
Foto: Rido via Shutterstock

Mnogi govore da je studiranje najljepši period života. Ako ste upravo završili faks i shvatili da su imali pravo možda se osjećate umorno, tužno i depresivno? Niste jedini.

Prvo ste mislili da je matura najstresniji dio života, zatim su maturu zamijenili ispiti i kolokviji tijekom studija. I dok ste tada razmišljali kako želite odustati od svega, sad biste učinili sve da vratite u te godine jer su, unatoč ovom stresu, bile bezbrižne, zar ne? Jednom kad diplomirate, od vas se očekuje prelazak u odrasli život, a vas upravo hvata depresija.


>>>Studentska depresija: Kako se nositi sa stresom tijekom studiranja<<<


Prijelaz između studentskog i "odraslog" života mnogima je težak, s osjećajem tuge, straha i neizvjesnosti s kojima se mnogi bude svakog jutra nakon diplome. Nekim diplomcima ova postdiplomska depresija može prerasti i izvan kontrole, a osjećaji su nepodnošljivi i prejaki, pa čak i do granice da postanu paralizirajući u odrađivanju nekih koraka s kojima se zauvijek pozdravljamo sa studentskim životom i postajemo odrasli, piše The Tab.

Floss Knight, psihoterapeutkinja koja vodi UK Therapy Guide, upoznata je s ovim problemom koji pogađa mnoge mlade. "Mnogi diplomirani studenti osjećaju se tužno ili depresivno nakon što napuste sveučilište. Neki to doživljavaju prvi put, dok su drugi već proživjeli ovakve epizode zabrinutosti za mentalno zdravlje koje se može pogoršati nakon što napuste strukturu sveučilišta. Različiti ljudi različito doživljavaju taj osjećaj - neki su ljudi provodili vrijeme svog života studirajući, dok je drugima to bio izvor tuge i stresa", pojašnjava.


Uložili toliko energije i truda i onda se nakon diplome pitaju: što sad?!


Olivia James, stručnjakinja za anksioznost i traumu iz Harley Streeta, opisuje depresiju po stjecanju diplome kao osjećaj tuge, bezvoljnosti, apatije koji mlade obuzima nakon što steknu diplomu i izađu iz sustava u kojemu su funkcionirali posljednjih nekoliko godina.


>>>Zbog pandemije idete kasnije spavati? Evo zašto biste zbog toga mogli postati depresivni<<<


"Diplomiranje je vrsta obreda, podrazumijeva mnogo emocija i značenja: naše samopoštovanje, naša financijska budućnost, osjećaji odanosti ili prkosa prema obitelji i profesorima, naša individualnost i prelazak u odraslu dob", pojašnjava Olivia. James nastavlja da postoji prirodni proces tugovanja na kraju fakultetskog obrazovanja. "Sveučilište je uvijek bilo prijelazna faza između doma i neovisnosti", dodaje.


Depresija nakon završavanja fakulteta nije nova pojava. Olivia kaže i za sebe kada je diplomirala, osjećala je da je to ogroman antiklimaks i osjećaj "što sad?" "Uložila bih toliko energije i truda u svoj rad i ispite da sam se, kad je sve završilo, osjećala prazno i iscrpljeno. Nisam bila toliko sretna i ushićena kao što sam očekivala", kazala je.


Pandemija dodatno pogoršala ovo stanje


Kako dalje govori, pandemija je studente ograničila i propustili su puno zabave i osobnog rasta. "To je ojačalo tugu koju osjećaju", komentira. Osim same post-diplomske depresije obje sugovornice se slažu kako ovogodišnji i prošlogodišnji novopečeni akademski građani prolaze puno teže razdoblje depresije nego svi diplomci prije njih.


I Olivia i Floss kažu da se diplomci suočavaju s poteškoćama u pronalaženju posla, udaljavanju od svojih prijatelja i sustava podrške kojeg su imali na fakultetu, a ostaju s velikim iznosima studentskog duga i ostalim financijskim neizvjesnostima, poteškoćama sa stambenim pitanjem i naravno, s pandemijom. "Te okolnosti pružaju leglo za brigu", kaže Floss.

Međutim, Floss napoinje kako je važno imati na umu da depresiji ne treba razlog za početak. "To je bolest koja može utjecati na svakoga, bez obzira na ove posredne pokretače. Mogli biste imati najbriljantnije postdiplomsko iskustvo, a opet se osjećati depresivno", pojašnjava.

Shvatite da je ovaj osjećaj normalan, valjan i razumljiv


"Shvatite da je to normalan i valjan osjećaj", kaže Olivia. Pogotovo sada, diplomiranim studentima pandemija je narušila sveučilišno iskustvo, jer se nisu mogli pravilno družiti, graditi prijateljstva i veze, ići osobno na predavanja ili slaviti svoje diplome. "Ovo nije bilo ono što ste očekivali i tugujete zbog onoga što je moglo biti", kaže Olivia i to je vrlo razumljiv način nošenja sa situacijom u kojoj se mnogo mladih danas nalazi.


"Nemojte se osjećati krivima zbog toga. Dopustite sebi da tugujete i onda napravite plan za ono što slijedi", poručila je te nadodala nekoliko zlatnih pravila po kojima se možemo voditi kako bismo se izbavili iz ovog osjećaja.


>>>Od odlikaša do frustracije! Brutalno iskreno pismo ogorčenog studenta: 'Fakultet me učinio ovakvim, osjećam se izgoreno...'<<<


1. Ne uspoređujte se s drugima


Nakon fakulteta, mnogi diplomci završe natrag kod kuće, nesigurni što učiniti dalje. Floss kaže da je važno ne uspoređivati se s drugim ljudima, koji su možda dobili posao ili se odselili - ne znate kako su tamo stigli ili kako se osjećaju, stoga poručuje kako bismo u centar vlastite preokupacije trebali staviti upravo sebe. "Usredotočite se na sebe: što želite postići? Kako mislite da biste mogli doći do ove sljedeće prekretnice? Ne trošite dragocjenu energiju zavideći na tuđim postignućima", poručila je.

2. Budite dobri prema sebi


Floss kaže da osjećaj depresije može biti iscrpljujuć, a vi morate biti dobri prema sebi po pitanju toga što želite učiniti u budućnosti  i kako to možete učiniti. "Samo ćete vi znati što mislite da je moguće. Postavite ciljeve koji se osjećaju ostvarivima i rješavajte stvari iz dana u dan", kaže ona. Nemojte zaboraviti da su neke stvari izvan naše kontrole, stoga je bitno fokus staviti na stvari koje možemo kontrolirati. "To može biti i da kontaktirate nekoga za razgovor o tome kako se osjećate trenutno, prijavljivati se za poslove, pa čak i davanje vremena samim sebi kako bismo se oporavili", savjetuje.


3. Razgovarajte


Floss kaže da je najvažnije razgovarati s nekim o tome kako se osjećate. Zapamtite da za to niste krivi i nemojte smatrati da to morate sami i prolaziti. Obratite se prijatelju ili voljenoj osobi, ili ako biste radije razgovarali s neznancem, kontaktirajte stručnjaka za mentalno zdravlje ili dobrotvornu organizaciju.


>>>Lockdown slomio mlade u Hrvatskoj! Psihijatrijski odjeli grcaju: 'Ovo je slično ratu, preplavljeni smo pacijentima…'<<<<


Isto tako, Olivia kaže ako osjećate da je depresija izvan kontrole i ako se osjećate nesposobno za rad, posjetite svog liječnika opće prakse i potražite stručnu pomoć.


Kako mogu pomoći prijatelju koji prolazi kroz ovo?


"Kad je netko depresivan ili tuguje, nemojte mu govoriti da ovi osjećaji nisu stvarni ili ih posramiti ako vam kažu kako se osjećaju", kaže Olivia. Nemojte im reći da se "razvesele", "da pretjeruju" ili "traže pažnju", samo slušajte što vam govore.


Možda ćete im moći ponuditi praktičnu pomoć s onim s čime se bore, pa ćete im možda moći predstaviti korisne kontakte ili im ponuditi pomoć oko pisanja životopisa, ili jednostavno biti tu za njih. Floss navodi da, ako primijetite da je osjećaj depresije potencijalno prešao granice kod prijatelja, ponudite im stručnu pomoć. Ovime niste podbacili kao prijatelj, već im dajete podršku kako bi se oni osjećali bolje.


izvor: The Tab


studentidiplomiranjepost diplomska depresijasviejt odraslihstudenti problemimentalno zdravljepsihološka podrškaprijateljstvopotporastudenata


Prati nas na Instagramu!