Vodič za brucoše

Smrt studentice mogla se izbjeći na ovaj način? Pitali smo Grad, MUP i prometnog stručnjaka – ovo treba napraviti kraj SVAKOG doma u Zagrebu

MojFaks | Nakon predavanja, 01.07.2021., Autor: Vanessa K.



Je li sigurnost studenata ugrožena?
Foto: ilustracija, Georgii Shipin via Shutterstock

Stanari studentskog doma 'Stjepan Radić' već se dulje vrijeme žale na problem prebrze vožnje na obližnjim prometnicama, posebice na dijelu Horvaćanskog zavoja i Jarunske ceste. Iako ni cesta s druge strane doma nije puno sigurnija što se neopreznih vozača koji se kreću u smjeru centra ili prema Novom Zagrebu tiče, ondje su barem postavljeni semafori koji reguliraju brzinu.

Nakon stravične nesreće koja se dogodila prošlog vikenda, a u kojoj je 20-godišnja studentica Petra izgubila život, zatražili smo komentar MUP-a, Grada Zagreba i prometnog stručnjaka o tome kako je moguće stati na kraj obijesnim vožnjama na ovoj dionici.


I dalje motoristi voze bez vozačke ili kacige...


Nakon što smo kontaktirali Policijsku upravu Zagrebačku, oni su nam rekli kako su pojačali kontrole u zapadnom dijelu grada te su na svojim službenim stranicama objavili da su u ponedjeljak i utorak, s posebnim naglaskom na nadzor vozača motocikala, mopeda i bicikala obavili kontrolu nad 146 vozača mopeda i motocikala, s utvrđenih 57 ciljanih prekršaja.


Od spomenutih prekršaja kod vozača mopeda i motocikala utvrđeno je njih 36: tri prekršaja vožnje bez zaštitne kacige, tri prekršaja vožnje vozilom koje nije registrirano ili mu je isteklo važenje prometne dozvole, dva prekršaja vožnje bez položenog vozačkog ispita, dva prekršaja nepropisne brzine i 26 drugih prekršaja te kategorije vozača.


>>>Nakon tragične nesreće, studentica prozvala ministra: 'Tužni smo, ljuti smo i bojimo se! Gdje je policija, gdje su patrole?'<<<


Grad kaže - treba provesti anketu među sugrađanima


Uz spomenuto, po pitanju postavljanja uspornika na već spomenutim dionicama, govore nam da o tome odlučuje Grad Zagreb koji kasnije pita policiju za mišljenje. Oni mogu inicirati ovakvu aktivnost, no konačna je inicijativa ipak u ingerenciji Grada. Potom smo kontaktirali i Grad, s istim pitanjem. Iz Gradskog ureda za promet obavještavaju nas da su "na navedenoj lokaciji u zoni pješačkih prijelaza postavljene umjetne izbočine od modularnih elemenata i uspostavljeno je ograničenje brzine na 40 km/h. Sva horizontalna i vertikalna prometna signalizacija jasno je vidljiva i pravilno označena", stoji u njihovom priopćenju.

Nadalje pojašnjavaju da se prometna oprema za smirenje prometa u Gradu Zagrebu postavlja putem nadležnih gradskih četvrti koje po zaprimljenom zahtjevu za postavu provodi anketu. "Anketa se provodi ukoliko na traženoj mikrolokaciji postoje stambeni objekti, a ista se provodi kako bi se dobila suglasnost građana, odnosno kako bi se isti upoznali s posljedicama postave uspornika (buka, vibracije i slično)", pojašnjavaj.


Ako su zadovoljeni uvjeti nakon obavljene ankete, vijeće gradske četvrti donosi mišljenje o usvajanju ili odbijanju postave uspornika. Ukoliko zahtjev usvoje, prikupljeni podaci ispred gradske četvrti dostavljaju se ovom Uredu. Nakon toga, Ured obavlja očevid i stručnu procjenu stanja te sukladno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama prijedlog upućuju u MUP, Policijsku upravu Zagrebačku, Službi za sigurnost cestovnog prometa.


>>>Nakon tragične Petrine smrti studentima se obratila i njena majka: 'Vodite brigu o drugima'<<<


Problem je pogrešan 'ležeći policajac'?


Kada se razmatra koju vrstu "ležećih policajaca" postaviti na pojedinu dionicu rometnice, na odluku uvelike utječe i faktor javnog gradskog prijevoza. Sveukupno postoji 11 vrsta uspornika, a u Zagrebu ih je, prema nekim podacima, postavljeno oko 900.  Situaciju dodatno komplicira preporuka koja se tiče uspornika na trasama kojima prometuju ZET-ovi autobusi jer se za ovu vrstu prometala ne preporučuje vrsta uspornika koji autobus mora prijeći na način da su prednji i stražnji dio vozila na prometnici, dok je srednji na "ležećem policajcu". Ovo, naime, vrlo brzo negatvino utječe na autobus koji se zbog toga može lako pokvariti. Isto vrijedi i za osobne automobile kojima ovakvi uspornici mogu naštetiti ako ih vozač prelazi brzinom većom od 30 km/h.


Ovo je problem i sa uspornicima na spomenutim, "crnim" prometnicama u blizini doma na Savi: ZET-ovim autobusima ne smetaju jer su dovoljno uski da autobusne gume prođu preko njih bez da ih dodiruju, automobili ih pokušavaju zaobići dok motociklima ne predstavljaju nikakav problem.

Ovu vrstu uspornika treba postaviti kraj svih studentskih domova


"Da se taj motociklist plašio da bi ga policija uhvatila, on ne bi tako vozio!", govori nam prometni stručnjak Željko Marušić kojemu smo se također obratili kako bi nam komentirao ovaj nemili događaj. Tvrdi da čak ni toksikološko vještačenje ne mora puno značiti s obzirom na to da se vožnja 21-godišnjeg mladića koji je usmrtio studenticu kategorizira kao obijesnu vožnju. "Već samo ovo kako je vozio spada u obijesnu vožnju. Ovo spada pod kršenje članaka 225. i 226 za obijesnu vožnju, što bi značilo pretjecanje više vozila preko pune linije, a još nije ni poštivao zebru", pojašnjava nam Marušić koji smatra da bi se, nakon ovakve nesreće, na toj lokaciji trebali postaviti poprečni "ležeći policajci".


"Da su bili ležeći policajci između kojih se ne može proći, ovo se ne bi dogodilo", tvrdi Marušić. "Tu treba staviti poprečni uspornik kako motocikl ne bi mogao proći bez usporavanja", smatra.


>>>Crni vikend za studente... Stanari Save pokazali solidarnost i odali počast Petri: 'Život nema reprizu, anđeo je izgubio život'<<<


Naime, ovaj stručnjak u svom priopćenju medijima naziva "Ne priznajemo poraz od motociklista, OVAKO ih možemo obuzdati" piše da bi se trebala napraviti drugačija kvalifikacija kazni za ovakve prekršaje. "Pitanje nije samo visina kazne. Što vam vrijedi kazna ako ju nećete platiti?", pita se Marušić. "Zbog motociklista bi uspornici trebali biti poprijeko skroz preko ceste. Bez obzira što to nije dobro za autobuse, trebalo bi ih postaviti kod pješačkih prelaza, posebno kod studentskih domova", smatra ovaj stručnjak.


"Ako je čovjek ubrojiv, onda je on svjestan posljedica. To je kao da uđete u restoran s bombom i poslije kažete da niste bili ubrojivi. E sad, ako ga oni proglase neubrojivim, onda on nije svjestan posljedica. Tu se sad postavlja i pitanje pravosuđa. On pretječe punu liniju i više vozila odjednom pri velikoj brzini i još nije svjestan pješačkog prijelaza? On ako je bio svjestan posljedica, onda ih je svjesno i ignorirao", kaže nam. Ipak, navodi da su ova pitanja prvenstveno u domeni djelovanja policije, a onda i pravosuđa, barem što se kažnjavanja tiče.

"Čim pređu slovensku granicu, naši vozači voze kulturnije"


"To je pitanje statističkog fenomena", komentira iznimno visok broj motociklističkih nesreća unatrag nekoliko dana. "To je splet okolnosti. Narednih sedam dana potencijalno ne mora biti ništa, pa onda opet ovo", kaže nam. "Policija mora inicirati, ali Grad treba riješiti ovaj problem postavljanja uspornika kako bi svi bili sigurniji na toj dionici, a onda i povećati nadzor", kaže nam.


Uz to, u svom priopćenju navodi i argument da je zapravo ponašanje naših vozača problem, ne toliko sama edukacija. "Koliko je inzistiranje na dodatnoj edukaciji pogrešan pristup pokazuje dobro poznata činjenica da naši vozači, čim pređu slovensku granicu počnu voziti neusporedivo kulturnije i sigurnije. Je li to zato što im je na granici održan kratki tečaj prometne edukacije ili jer znaju da je izvjesnost kažnjavanja za prometne prekršaje neusporedivo veća nego u Hrvatskoj. Pametnome dosta!", smatra Željko Marušić te navodi još nekoliko točaka i izmjena po kojima bi i motociklisti, ali i svi oko njih bili sigurniji.


>>>Mladi motorist o nesrećama: 'Problem su oni koji 'razvlače' motor na 15 tisuća okretaja između semafora'<<<


"U kaznenom zakonu treba odmah uvesti kategoriju najtežih, pogibeljnih prometnih prekršaja, poput prekoračenja dopuštene brzine za više od 100 posto, za koje bi bilo propisano 12 kaznenih bodova te izravno poništenje vozačke dozvole, izravni istražni zatvor i oduzimanje motornih vozila", navodi. "Za motocikle snažnije od 50 kW (68 KS) treba uvesti 'sigurnosnu trošarinu', jer izazivaju dodatne troškove za zdravstveni sustav te nacionalne materijalne i nematerijalne gubitke", spominje za MojFaks.


Iako izgubljeni mladi život ništa neće vratiti, pa ni uspornici, možda bi nadređeni trebali razmotriti mogućnost postavljanja upravo ovakvih, poprečnih uspornika, u blizini studentskih domova u Zagrebu, a posebice Save, kako se ovakvi tragični scenariji više ne bi ponavljali.


prometna nesrećasmrtni ishodPetraGrad Zagrebprometsigurnost u prometusigurnost studenatausporniciležeći policajciMUPPolicijska uprava Zagrebačkastudentski dom Stjepan Radić


Prati nas na Instagramu!