Nimalo laka alternativa čeka budućnost književne industrije. Amazon, koji je do kraja prošle godine držao čak 80 posto tržišta elektroničkih knjiga i koji prodaje naslove po 9,99 dolara nedavno je dobio konkurenciju u Appleovom iBook projektu – digitalnoj knjižari Stevea Jobsa, a treći, vjerojatno i najžešći konkurent, Google, ulijeće u ring vrlo uskoro sa svojim Google Editions.
U čemu se razlikuju naša tri takmaca za vaše digitalno čitateljsko iskustvo?
Ovako: Amazon je toliko jak da je i najvećim izdavačima nametao svoju cijenu i kupio ogromnu maržu. Zbog svojeg distributivnog utjecaja mogao je srušiti cijenu naslova do superprihvatljivih 9,99 dolara na užas i zgražanje književne industrije. Jeff Bezos, osnivač Amazona, ima je jasnu namjeru – izbaciti izdavače iz igre i sklopiti individualne ugovore s autorima. Zvuči okrutno, no ne i katastrofalno. Kada je riječ o e-knjigama, ne vidimo suvisli poslovni razlog zašto bi autor trebao podijeliti profit s papirnatim izdavačem koji k tome mora dijeliti profit s Amazonom, kada mu online gigant može osigurati kako distribuciju tako i promociju, sačuvati nisku cijenu i nahraniti gladnog pisca.
Plan je zasada osujetio Appleov iBooks dućan koji je sklopio ugovor s pet od šest najvećih svjetskih izdavača i gdje izdavači mogu poprilično utjecati na cijenu. No iBooks je još daleko od Amazonovog fonda naslova. Pravi konkurent pojaviti će se na ljeto.
Google Editions već ima digitaliziranih 12 milijuna knjiga – brojka koja daleko nadmašuje i Bezosa i Jobsa i k tome će dozvoliti nakladnicima vlastoručno određivanje cijena. Googleov dućan će također omogućavati velikim knjižarama otvaranje vlastitih digitalnih izloga i ubiranje većine profita od prodaje.
SVAKA ČAST