Mojfaks.hr u Vijesti

Ocjene studenata kao mjerilo kvalitete obrazovnih sustava

Što mislite, kako bi prošla Bolonja?

29. prosinca 2015 13:10
Slika nije pronađena

Slika nije pronađena Foto: MojFaks

Mjerenje uspješnosti studenata kroz prizmu ocjena i ispita sve je češće način procjene uspješnosti obrazovnih sustava u većini europskih zemalja. Na taj se način analiziraju i vrednuju postignuća fakulteta i nastavnog osoblja.

Čak 20 zemalja EU-a i njoj susjednih zemlja, poput Francuske, Velike Britanije, Danske, Nizozemske ili Belgije, primjenjuje ovakav način vrednovanja. U Španjolskoj, kao i u Njemačkoj, ova metoda primjenjuje se samo u pojedinim regijama. Tu je i preostalih deset zemalja, među kojima su Finska, Grčka i Italija, a koje ne koriste podatke o studentima i svoje obrazovne centre ne podvrgavaju nikakvim sistemima vanjske evaluacije.

Ovo su zaključci nedavno objavljenog izvještaja Europske komisije pod nazivom "Strukturni indikatori za monitoring sistema obrazovanja i osposobljavanja u Europi", a koji analizira mnogobrojne indikatore i podatke o obrazovanju u 28 zemalja članica EU-a, kojima su pridodane i Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Makedonija, Norveška, Srbija i Turska, piše iSerbia.

Dobri i loši profesori ne mogu imati istu plaću!


Debata o ocjenjivanju predavača vrlo je aktualna i živa u primjerice Španjolskoj! Ondje vlada Narodne partije (PP - Partido Popular) očekuje objavljivanje "Bijele knjige" o profesorima, a koju priprema pedagog i filozof Jose Antonio Marina. Njegove izjave o tome da dobri profesori ne mogu biti plaćeni isto koliko i loši profesori dodatno su "zapaprile" ovu raspravu.

Španjolska socijalistička radnička partija (PSOE) već je sastavila svoj prijedlog dokumenta u kojem se raspravlja o ulozi profesora i u kojem se predavačima predlaže evaluacija na dobrovoljnoj bazi, a čije kriterije tek treba utvrditi.

"Širom Europe, evaluacija škola dobiva na značaju u procjeni kvaliteta obrazovanja", ocjenjuje izvještaj Europske komisije.



Ocjene studenata, ali i status na tržištu rada važni indikatori uspješnosti obrazovnog sustava!

Kako bi se procijenio uspjeh studenata, uzimaju se rezultati na nacionalnim, odnosno standardiziranim ispitima ili se prati napredak studenata. Madrid i Katalonija već provode ovakav način vanjske evaluacije. U manjoj mjeri, zemlje Europe zasnivaju svoju analizu na anketama na tržištu rada ili mjerenju stupnja zadovoljstva roditelja čija djeca studiraju ili su završila fakultet.

Eksterna evaluacija, na primjer, podrazumijeva PISA testove (međunarodni ispiti koje zemlje članice Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj provode svake treće godine), španski Selectividad (prijemni ispiti za upis na fakultet) ili buduće ratifikacije srednjih i viših škola (bachillerato) koje priprema Narodna partija, a čiji sadržaj i dalje nije poznat. Obično ih sprovode ocjenjivači koji direktno ne sudjeluju u aktivnostima škola koje će evaluirati.

Europske države koje provode eksterne evaluacije bilo kojeg tipa vrednuju aspekte učenja ili organizaciju školske uprave. Za razliku od njih, Italija, Finska, Hrvatska i Bugarska ne primjenjuju ovakve testove. U većini zemalja koje koriste ovaj model uzimaju se u obzir postignuća učenika kroz različite aspekte.

L.B./izvor: iSerbia
foto: Freeimages

Još vijesti