Mojfaks.hr u Vijesti

Promjene na vidiku: Kako će visoko obrazovanje izgledati 2020. godine?

Bliži li se kraj elitnih fakulteta? Koliko će tehnologija utjecati na naše iskustvo studiranja? Pročitajte što o tim pitanjima kažu stručnjaci...

21. rujna 2015 12:13
Slika nije pronađena

Slika nije pronađena Foto: MojFaks

Visko školstvo sve se brže mijenja. Sveučilišta sve češće nude prijenose predavanja, streamanje nije nikakva novost, a fakulteti poput Harvarda ili MIT-a stvaraju sadržaj potpuno prilagođen on-line konzumiranju.

Startupovi poput University Now stvaraju on-line fakultete pristupačnih školarina, a startupovi poput Udacityja nude samo on-line kolegije koje predaju poznati i etablirani profesori.

Ništa od navedenog nije postojalo prije desetak godina, a promijene još nisu završile. Novi izvještaj Pew Interneta pozabavio se time kako će visoko obrazovanje izgledati 2020. godine, a svoje zaključke izvukli su iz ankete koju su proveli među tisuću stručnjaka za Internet, istraživača, promatrača i korisnika.

Evo nekoliko zaključaka do kojih su došli analizom rezultata ankete:

1.

Samo 39% anketiranih vjeruje da će se do 2020. godine obrazovanje tek neznatno promijeniti po sljedećem scenariju: "2020. godine visoko obrazovanje neće biti mnogo drugačije no što je danas. Iako će veći broj studenata resursima pristupati putem velikih ekrana, telekonferencija i osobnih pametnih uređaja, većina sveučilišta i dalje će nudili tradicionalni oblik predavanja. Ocjenjivanje savladanog i naučenog bit će uglavnom slično onom današnjem."

2.

No, mnogo više ispitanih – njih 60% – vjeruje da će se obrazovanje jako promijeniti. Pew je otprilike ocrtao ovaj scenarij: "Do 2020. godine visoko obrazovanje bit će uglavnom različito od današnjeg. Uglavnom će se studirati on-line, a velika većina aktivnosti učenja odvijat će se individualno, u vremenu kad osoba bude mogla pristupiti sadržajima. Doći će do hibridizacije načina predavanja tako što će kolegiji kombinirati on-line komponente učenja sa sve rjeđim predavanjima na fakultetima i konzultacijama. Većina fakulteta uzet će u obzir individualne afinitete što se učenja i vremena za učenje tiče kako bi osoba došla do diplome. Zahtjevi koje će biti potrebno ispuniti za diplomu postat će individualiziraniji i prilagođeniji svakom pojedincu."



Tapio Varis, profesor emeritus na Sveučilištu Tampere izjavio je sljedeće: "Tradicionalna, \'u četiri oka\' predavanja postat će privilegij nekolicine, a razvit će se potreba za globalnom standardizacijom nekih polja obrazovanja."

Iako neki sudionici ispitivanja ne smatraju on-line učenje ozbiljnim načinom učenja, drugi pak shvaćaju da je ovo područje u razvoju te da omogućuje pristup studiranju većem broju ljudi. Jedan ispitanik smatra da je studiranje na fakultetima mjehurić koji će ubrzo prsnuti: "Mislim da će se vratiti sokratovski model učenja, ali umjesto Akropole, mjesto učenja bit će Internet, a studenti će dolaziti iz cijelog svijeta."

Neki pak profesori smatraju da su sveučilišta pretroma i da si ne mogu priuštiti velike promjene stoga je njihov zaključak taj da se do 2020. godine neće mnogo toga promijeniti. I dok je istina da se tradicionalna sveučilišta ne mijenjaju preko noći, nova on-line sveučilišta i certificirani programi već sada ruše barijere poput troška studiranja i mjesta na kojemu se studira.

Još uvijek je teško pronaći posao bez fakultetske diplome, a to je jedna konstanta koja se do 2020. vjerojatno neće promijeniti. No, zasigurno će postojati mnogo više puteva i načina dolaska do diplome nego što je to slučaj danas.

L.B./izvor: Fast Coexist
foto: Freeimages

Još vijesti