Vodič za brucoše

Usmeno izlaganje pred kolegama: 3 savjeta za uspješniji nastup

MojFaks | Vijesti, 01.12.2015.



Usmeno izlaganje pred kolegama: 3 savjeta za uspješniji nastup

Javni nastupi noćna su mora većine ljudi, a za neke potpuno paralizirajuća iskustva.

Ne moraš biti političar ili poduzetnik da se nađeš u ovakvoj situaciji: na fakultetu ćeš sigurno morati održati prezentaciju, radionicu ili seminar pred kolegama, profesorima, a možda i potpuno nepoznatim licima.

Studiranje podrazumijeva razvijanje mnogih vještima među kojima je i ova: prezentiranja vlastitih zamisli ili teme koju odabereš za seminar, završni rad, radionicu ili nešto slično. Osim učenja i pisanja ispita, morat ćeš naučiti kako se jasno i bez zamuckivanja izraziti pred kolegama i profesorima, a ako si odličan i ambiciozan student, sigurno ćeš se okušati i na raznim konferencijama, skupovima i kongresima što znači da ćeš svoje znanje i interese morati moći predstaviti velikom broju nepoznatih ljudi.



Iako u tome nema ništa neobično, mnogim je ljudima velika trema i ogroman problem držati govore u javnosti ili nastupati pred drugim ljudima. Glavni su razlog tome strah i nesigurnost koji u situacijama povišenog stresa ovladaju nama: znojimo se, glas nam podrhtava, a često zaboravimo što zapravo moramo i želimo reći. Neki ljudi se potpuno paraliziraju, usta im se osuše i ulaze u staje panike svojestveno situacijama iz kojih jednostavno želimo pobjeći.

Što nam je više stalo do toga hoće li sve proći savršeno i hoćemo li se oblamati, to je pritisak veći. Neki od nas savladat će ovu tremu s iskustvom i nakon nekog određenog broja nastupa, ali drugima će ovi zadaci uvijek predstavljati veliki stres. Zbog toga će pokušati izbjeći svaku priliku za javni nastup ili usmenu prezentaciju, a kad se nađe u situaciji da je to nemoguće izbjeći – trema će biti još i gora.

Ovo je spirala koja može završiti tako da propustiš promaknuća na poslu ili sjajnog partnera samo zato jer u svom radnom kolektivu ili malo većem društvu ne želiš govoriti mnogo, bez obzira koliko si zapravo pametan/na ili simpatičan/na.

Postoji nekoliko jednostavnih stvari koje će ti olakšati ovo svima stresno i donekle nelagodno iskustvo.

Usredotoči se na disanje


Prema tome koliko netko brzo diše prije odlaska za govornicu ili katedru možeš dobro procijeniti koliko je osoba nervozna. Ako dišeš plitko i ubrzano, tijelo će lakše ući u stanje panike jer su ljudska bića evolucijski razvila poveznicu između disanja i straha ili bilo kojeg oblika stresa.

Stres i tjeskoba zadnje su stvari koje ti trebaju! Pokušaj disati duboko 10 minuta prije nastupa, a kad jednom do prezentacije i dođe - govori sporo i razgovjetno. Svi ćemo instinktivno početi pričati brzo kako bismo taj grozan zadatak što prije obavili, ali to je loša strategija koja će pokvariti dojam o vama kao govorniku.
Duboko disanje poslat će vašem mozgu poruku da se smiri i da je sve u redu, a to će se odraziti na vaše opće stanje i uspješnost prezentacije.



Vježbaj izlaganje


Svoje izlaganje uvijek možeš uvježbavati kod kuće. Stani pred ogledalo i ponavljaj koliko god puta treba, sve dok ne dođeš do faze da možeš početi s govorom u sredini i završiti savršeno i smisleno, bez da se zbuniš.
Ovo podizanje samopouzdanja i morala prije nastupa zbilja pomaže, a ovisno o tome koliki si 'tremaš/ica' ovisit će i vrijeme koje ćeš potrošiti na pripremu.
Kasnije, kad već postaneš iskusniji/a u javnom nastupanju vrijeme pripreme bit će puno kraće, no dotad glumi pred ogledalom koliko god je dugo potrebno.

Vizualiziraj situaciju


Dok vježbaš pred ogledalom, zamisli kolege i profesore kako te gledaju, kao i nepoznata lica u publici. Je li ti prostor u kojem ćeš držati svoje izlaganje dobro poznat? Radi li se o dvorani, knjižnici, kabinetu ili nekoj javnoj površini?
Dobro je pronjuškati kako prostor izgleda ako ne znaš i zamisliti se u sredini prostorije ili na mjestu na kojemu ćeš stajati dok držiš izlaganje ako ti je mjesto izlaganja poznato – ovo će ti pomoći jer će situacija biti slična onoj koju si zamišljao/la dok si vježbao/la.
Stari trikovi također savjetuju da pokušaš osobe u publici zamisliti bez odjeće ili na wc-u, ali u situaciji velike treme teško da ćeš imati hrabrosti na taj način posmatrati publiku.
Ako je među slušateljima dobar prijatelj ili neko drugo poznato i drago lice – usredotoči se na njega/nju, barem u početku. Kasnije obavezno pogledom 'šaraj' po prostoriji – nemoj gledati u pod, strop ili neprestano u jednu točku.

Sretno!

L.B./foto: Freeimages


tremastresjavni nastupgovorjavnosttjeskobasavjeti

Prati nas na Instagramu!