Z.P. u Nakon predavanja

Mjesto gdje su mladi i sve njihove ideje dobrodošle: „Jedino mjesto u Splitu u kojem se vikendom mogu družiti bez novca“

Financijsku pomoć vlasti čekaju već 15 godina jer mladi prije ili kasnije iskliznu s liste prioriteta.

16. kolovoza 2023 12:07

Splitska Info zona za mnoge je mlade prozor u svijet Foto: Canva: Info zona/Facebook

15 godina Centra za mlade u Splitu - 5 Foto: PR/MojFaks

15 godina Centra za mlade u Splitu - 4 Foto: PR/MojFaks

15 godina Centra za mlade u Splitu - 3 Foto: PR/MojFaks

15 godina Centra za mlade u Splitu - 6 Foto: PR/MojFaks

15 godina Centra za mlade u Splitu - 1 Foto: PR/MojFaks

Info zona udruga je za koju su svi splitski studenti, a i šire, čuli i posjetili. Od brojnih radionica raznoraznih tematika, edukacija, koncerata, izložbi, bazara i svega što vole i posjećuju mladi, Info zona otvorena je za svakoga koji ima prijedlog kako poboljšati život Splićana. Da za udrugu ništa ne predstavlja problem svjedoči činjenica da od 2008. godine djeluju bez financijske pomoći gradskih vlasti.

Svoju su nevolju odlučili iskoristiti da se javno progovori o šutnji na koju nailaze već 15 godina. Naime, u svojem su prostoru izložili sve one najave i rješenja koja su im bila obećana. „Pokušali smo ovu bizarnu i tužnu situaciju okrenuti na šalu, da ne pokvarimo slavljeničku atmosferu Međunarodnog dana mladih. Domjenak je bio u skladu s podrškom koju Grad Split daje Info zoni u realizaciji aktivnosti centra za mlade. Uz prigodno dizajniranu paštetu, u ponudi su bili i kruh i voda,“ ističu iz udruge. Povodom ove nesretne obljetnice iskoristili smo priliku i kontaktirali predsjednika Info zone, Gorana Biličića.

Na izložbi koju su organizirali poseban gost bio je kostur Na izložbi koju su organizirali poseban gost bio je kostur Foto: Info zona/Canva

Slavite 15. godina obećavanja. Neminovno ste uložili mnogo truda i rada da tolike godine opstanete unatoč neizvršenim obećanjima. Koliko je bilo naporno?

Info zona je kao udruga registrirana 2008. godine, ali osnovana je 2006. godine s ciljem realizacije informativnog centra za mlade u Splitu. Vrlo brzo smo prepoznali potrebu širenja usluga. Kroz klub za mlade počeli smo kreirati aktivnosti kvalitetnog slobodnog vremena mladih i pružati podršku inicijativama mladih, a dio aktivnosti usmjerili smo na uključivanja mladih u procese donošenja odluka, odnosno kreiranja i praćenja provedbe politika za mlade. Sve to trebao bi pružati centar za mlade na koji čekamo već 15 godina. Različite gradske vlasti najavljivale su rješenje, ali mladi svima prije ili kasnije iskliznu s liste prioriteta. Jednom smo čak došli do faze definiranja idejnog rješenja uređenja prostora, no na kraju je u mandatu taj prostor prodan hotelu. To je možda najbolja slika odnosa Splita prema mladima.

Podrška Grada Splita našem radu ni dinamikom ni financijskim iznosom već godinama nije adekvatna, no trudimo se prijavom na druge natječaje mladima osigurati što više aktivnosti centra za mlade. Takav način financiranja znanto iscrpljuje naše resurse, otežava kontinuitet pružanja usluge i znatno ograničava razvoj. Info zona je vjerojatno jedina splitska udruga s petnaest godina kontinuiranog rada kojoj na korištenje po povlaštenom najmu nije dodijeljen gradski prostor. Ta nas situacija stavlja u dodatno nepovoljan položaj. Neveliki privatni prostor u kojem radimo u istom tjednu pretvorimo i u garažu za popravak bicikla i galerijski prostor u kojem otvaramo izložbu mladih autora i u prostor za igranje društvenih igara. Snalazimo se, žilavi smo, no ozbiljan Grad ne bi trebao gotovo sav financijski i operativni teret informiranja mladih, provođenja slobodnog vremena mladih i uključivanja mladih u društveni život ostavljati na udrugama.

Koja je ključna motivacija za rad udruge?

U početku, 2006. godine, ideja je bila povećati informiranost mladih i na taj način stvoriti preduvjete njihovog kvalitetnijeg društvenog djelovanja. Već iduće godine osvijestili smo da mladima nije dovoljno samo dati informaciju, nego da im trebamo pružiti i podršku, dodatno ih animirati da kvalitetno provode slobodno vrijeme i motivirati ih da prate i sukreiraju politike za mlade. Tada nas je vodila želja da sebi i svojim vršnjacima stvorimo kvalitetniji život u Splitu, da zajedno stvaramo grad po mjeri mladih. Danas motivaciju pronalazimo i u tome da završimo započeti posao. Još uvijek vjerujemo da s našim znanjem i iskustvom možemo od Splita napraviti grad po mjeri mladih. Za to ostvariti, za početak, u gradskoj upravi moramo imati ozbiljne sugovornike i suradnike.

U vašim prostorima mladi, kako ste kazali u intervjuu za Dalmatinski portal, mogu „besplatno i kvalitetno provoditi slobodno vrijeme“, cijene li to vaši korisnici?

Veći dio našeg prostora je klub za mlade Zona u kojem ugošćavamo i organiziramo različita događanja - izložbe, edukacije, predavanja, nastupe i tematska druženja. Također, kroz Zonu pojedincima, organizacijama i neformalnim grupama pružamo podršku u realizaciji njihovih aktivnosti za mlade. Osim prostora i opreme, često im nudimo i promociju, mentorstvo pa čak i financijsku podršku.

Danas je Zona prepoznatljiv prostor među različitim generacijama mladih. Pojedina događanja imaju svoju vjernu publiku, no uvijek nam je drago što stalno dolaze nova lica. Komentari da smo jedino mjesto u Splitu u kojem se vikendom mladi mogu družiti bez novaca potvrda su da adekvatno odgovaramo na potrebe mladih. Često je motivirajuća i zahvalnost mladih autora koji svoje prve izložbe imaju u našem prostoru. Posebno nam je bilo emotivno nakon strogih epidemioloških mjera od studenata iz drugih gradova čuti da dolaze u Zonu kako bi nakon godine provedene u online nastavi konačno stekli prijatelje u Splitu.

Nerijetko se kaže da su mladi u Hrvatskoj nedovoljno aktivni i asertivni u odnosu na neke prošle generacije, demantira li tu tvrdnju angažman Vaših korisnika?

Tvrdnju da su mladi u Splitu nezainteresirani demantirali smo nedavno inicijativom Split grad za mlade. Za potrebe izrade gradske strategije za mlade dobili smo zadatak provesti istraživanje o mladima i uključiti ih u sam proces izrade dokumenta. Do sada se u takva istraživanja uključivalo do 200 mladih i naša ideja da ćemo više od tisuću mladih motivirati da petnaestak minuta ispunjavaju online upitnik dočekana je s podsmijehom. S ispravnim pristupom, u proces smo uključili više od dvije tisuće mladih i osoba koje rade s mladima. Osim istraživanja, organizirali smo i javne akcije, konferencije, panel diskusije, a aktivno smo bili prisutni i na društvenim mrežama. Dokazali smo da mladi itekako imaju što reći, ako im se pristupi na ispravan način.

Kakvo stajalište mladi imaju prema vlasti općenito?

Činjenica je da mladi nemaju povjerenje prema gradskoj vlasti, ali i bilo kojoj drugoj vlasti. Smatraju da nemaju dovoljno prilika za dijalog s donositeljima odluka, ali i da ih se ne uvažava i da njihov angažman nema smisla. Nažalost, brojni su primjeri koji idu u prilog takvim stavovima. Konkretno, i spomenuta gradska strategija za mlade u koju smo uključili rekordan broj mladih - danas se ne provodi. Realno, brojni mladi koje smo motivirali da se uključe u proces, da izdvoje svoje vrijeme i iskažu svoje stavove, probleme i ideja, zapravo su –prevareni. Važno je osvijestiti da je neaktivnost mladih posljedica nebrige donositelja odluka koji se nedovoljno angažiraju na uključivanju mladih.

Kalendar događaja u Info zoni doista je impresivan, održavate širok spektar aktivnosti i radionica, kako su one posjećene? Imate li svoju publiku koja je prepoznala Vaš rad?

Online kalendar događanja na adresi kalendar.infozona.hr održavamo više od 10 godina. Riječ je o uvjerljivo najvećoj bazi podataka o događanjima u Splitu i okolici. Kalendar stalno unapređujemo i prilagođavamo novim tehnologijama pa je i broj korisnika u stalnom porastu. Cilj nam je da prvenstveno mladi kvalitetnije provode slobodno vrijeme, odnosno da ih bolje informiramo o prilikama koje se nude, ali korisnici su svih dobnih skupina.

Koliko otprilike ljudi radi u udruzi i/ili na projektima?

Trenutno je u Info zoni jedna osoba zaposlena na puno radno vrijeme te dvije na nepuno radno vrijeme, no kroz godine je taj broj varirao. Broj honorarnih suradnika kreće se od 10 do 20 na godišnjoj razini.

Koji je dugoročni cilj Info zone?

Naša strateška vizija je da su mladi informirani, educirani, aktivni i samostalni u društvu jednakih mogućnosti. Uz rezultate naših medijskih projekata, kluba za mlade i aktivnosti usmjerenih na uključivanje mladih u procese donošenja odluka definitivno iz godine u godinu koračamo prema tom cilju. Uz kvalitetnu suradnju i podršku ti koraci mogu biti i veći.
 

Još vijesti