V.F. u Vijesti

Veliko postignuće: Znanstvenici s FESB-a sudjelovali u otkriću najudaljenije galaktičke jezgre

Dizajnirali sustave za teleskop.

15. Siječnja 2024 11:46
Znanstvenici FESB-a su se pohvalili novim postignućem

Znanstvenici FESB-a su se pohvalili novim postignućem Foto: fesb_unist/Instagram/Screenshot

Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje se pohvalio svojim novim postignućem. Naime, znanstvenici FESB-a su sudjelovali u otkriću najudaljenije galaktičke jezgre.

U okviru rada na FESB-u, dr. sc. Darko Zarić, čiji je mentor bio prof. dr. sc. Nikola Godinović, dizajnirao je, testirao i razvio sustav kojim se s preciznošću boljom od 5 kutnih sekundi (pomak od 0,7 milimetara na udaljenosti od 27 m) deset puta u sekundi mjeri pomak kamere udaljene 27 metara od reflektora. Sustav je uspješno instaliran na teleskop LST-1 i u potpunosti ispunjava zahtjeve dizajna.

Drugi sustav koji služi za precizno mjerenje i korekciju usmjerenosti teleskopa prilikom opažanja razvio je doktorand Toni Šarić, također na FESB-u. Obojica su članovi kolaboracije Large Size Telescope (LST) koju čini više od 400 znanstvenika i inženjera iz dvanaest različitih država i iz 67 raznih institucija.

Inače, u Splitu je na FESB-u dizajniran, testiran i razvijen sustav za kalibriranje pogonskih motora za usmjeravanje teleskopa te precizno mjerenje usmjerenosti teleskopa. LST-1 teleskop smješten je na sjevernom opservatoriju CTAO (Cherenkov Telescope Array Observatory) Kanarskom otoku La Palma i još uvijek se nalazi u fazi puštanja u rad. Iako se radi o početnoj fazi, već je došlo do velikog znanstvenog otkrića najudaljenije aktivne galaktičke jezgre (Active Galactic Nuclei, AGN).

View this post on Instagram